Kun arvioit, että vaivasi vaatii kiireellistä tutkimista ja hoitoa, mutta ei uhkaa henkeä, soita päivystyspoliklinikan puhelinneuvontaan. Puhelimeen vastaa sairaanhoitaja, joka arvioi, onko vamma tai vaiva sellainen, että se on hoidettava kiireellisesti päivystyksessä, sekä antaa tarvittaessa hoito- ja toimintaohjeet.

Puhelinneuvonta 24/7
015 527 7777

Hätätilanteissa soita hätänumeroon 112.

Jos saavut päivystykseen soittamatta, ota ensin vuoronumero (numero ilman ajanvarausta) ja odota vuoroasi päivystyksellisen hoidontarpeen arviointiin. Päivystyksen sairaanhoitaja arvioi pienen haastattelun perusteella hoidontarpeesi ja ohjaa sinut tilanteen vaatimaan hoitoon.

Päivystyspoliklinikalla potilaat hoidetaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden mukaisessa järjestyksessä. Terveysasemilla tai sairaalan terveyskeskusvastaanotolla hoidetaan 2-3 vuorokauden sisällä hoitoa tarvitsevat.

Milloin hakeutua Päivystyshoitoon?

Päivystykseen tulee hakeutua välittömästi, jos potilaalla on esimerkiksi:

  • uusia halvausoireita
  • kovaa rintakipua
  • hengitysvaikeuksia
  • isoja vammoja ja luunmurtumia
  • ruhjeita ja/tai vuotavia haavoja
  • runsasta verenvuotoa (esim. verioksennus tai nenäverenvuoto)
  • äkillisesti alkanut kova tai paheneva vatsakipu
  • tajunnan tason heikkeneminen, äkillinen sekavuus
  • äkillisesti alkanut kova päänsärky
  • äkillisesti alkanut allerginen reaktio
  • lääke- tai muu myrkytys
  • silmävamma.

Päivystyksen palvelut

Päivystyspoliklinikalla toimii myös

  • sairaanhoitajan itsenäinen vastaanotto
  • valvontaosasto, jossa toimii tehostettu valvonta ja nopean vasteen yksikkö.

Samassa tilassa sijaitsee lisäksi terveyskeskusvastaanotto, jossa hoidetaan potilaita ajanvarauksella ma-to klo 16-21.

Päivystyskäynnistä lähetetään poliklinikkamaksun suuruinen lasku. Päivystyksessä ei voi maksaa rahalla tai pankkikortilla. Alle 18-vuotiailta päivystyspotilailta maksua ei peritä.


Katso myös Päivystystalo.fi

Etsitkö näitä?