Lasten ja nuorten palveluluukun chat uudistuu ja ikääntyneiden neuvontapiste Nestorin palveluohjaajat ja muistiasiantuntija palvelevat jatkossa myös chatissa.
Sosterin Lasten ja nuorten palveluluukku on alle 23-vuotiaille lapsille ja nuorille suunnattu arkipäivisin avoinna oleva palvelu. Yksi osa palvelua on chat, jossa voi keskustella anonyymisti terveydenhoitajan kanssa mieltä painavista asioista.
– Kannustamme lapsia ja nuoria chattailemaan herkästi, mikäli on esimerkiksi huolia terveyteen tai sosiaalisiin suhteisiin liittyen, tai jos kaipaa neuvoa vaikkapa harrastusasioissa. Juttelu etenee täysin asiakkaan ehdoilla, eikä se sido mihinkään. Chatin voi myös lopettaa milloin haluaa, Luukun terveydenhoitajat Satu Rautio ja Elina Valta kannustavat.
Mikäli asia ei selviä chatissa, ohjaavat terveydenhoitajat asiakkaan hänen asiaansa sopivan ammattilaisen luokse. Chatin uudistuksen myötä käytössä on nyt myös mobiililaitteilla toimiva videochat. Vaihtoehtoisesti keskustelu voi edetä puhelinsoittoon, mikäli asiakas sitä toivoo.
– Chat on matalan kynnyksen palvelua, johon ei tarvitse tunnistautua, joten siellä voi esiintyä halutessaan vaikka nimimerkillä. Keskustelu on aina vain kahdenvälistä ja luottamuksellista, terveydenhoitajat kertovat.
Nestorin palveluohjaajat ja muistiasiantuntija palvelevat jatkossa myös chatissa
Sosterin toimialueella toimivan ikääntyneiden neuvontapiste Nestorin palveluohjaajat ja muistiasiantuntijan voi tavata jatkossa myös chatissa.
– Chat-palvelussa voi kysyä anonyymisti ohjausta ja neuvontaa esimerkiksi tukipalveluihin, harrastusmahdollisuuksiin tai muistitutkimukseen pääsyyn liittyvissä asioissa, palveluohjaaja Merja Muhonen Sosterin Nestorista kertoo.
Nestorin ammattilaiset neuvovat myös esimerkiksi Sosterin sähköisten palvelujen käytössä tai ohjaavat kolmannen sektorin tai yksityisten palveluntuottajien palvelujen piiriin.
– Chat-palvelun käyttöönotto mahdollistaa turvallisen yhteydenottokanavan korona-aikana. Lisäksi se laajentaa merkittävästi muualla asuvien omaisten ja läheisten mahdollisuuksia ottaa yhteyttä alueen palveluohjaajiin, Muhonen sanoo.
Chat on Nestorissa lisäpalvelu eli se toimii keskitetyn palveluohjauksen ja Nestorin toimipisteiden rinnalla.
Kehitystyön taustalla sote-hankkeet
Palveluohjauksen laajentaminen sähköisiin kanaviin on osa Sosterissa käynnissä olevia sosiaali- ja terveysministeriön rahoittamia sote-uudistusta tukevia hankkeita. Uudistuneisiin chat-palveluihin pääsee Sosterin internet-sivujen etusivulta osoitteesta www.sosteri.fi
Yhteystiedot ja aukioloajat
Lasten ja nuorten palveluluukku:
Puhelin ma-pe klo 8-15: 015 527 7000
Chat: ma-pe klo 8-15
Sähköinen yhteydenotto 24/7: www.sosteri.fi/luukku
Ikääntyneiden neuvontapiste Nestori:
Puhelin ma-pe klo 8-15: 044 417 2002
Chat:
– Palveluohjaus: ke klo 13:00–15:00
– Muistiasiantuntija: ma klo 13:00–15:00
Sähköinen yhteydenotto huoli-lomakkeella 24/7: https://sosteri.huoli.fi/
Nestori avoinna pääkirjasto Joelissa:
– Palveluohjaus: ke klo 9:00–12:00
– Muistiasiantuntija: pe klo 9:00–13:00
Muut toimipisteet avoinna eri ilmoituksen mukaan, katso tarkemmin neuvontapiste Nestorin sivulta.