Puhelujen määrä Sosterin palvelupuhelimiin on lisääntynyt huomattavasti sekä koronaviruksen että alkaneen flunssakauden takia.

Kaikki koronavirus-näytteisiin ohjattavat pyritään hoitamaan saman päivän aikana, mutta ruuhkan vuoksi aina tässä ei onnistuta.

– Toimintoja kehitetään koko ajan vastaamaan lisääntyvään tarpeeseen koronavirustestauksessa, jatkossa tullaan aloittamaan esimerkiksi Drive In -koronatestauspiste, johtajaylilääkäri Jaana Luukkonen Sosterista sanoo.

Drive In -koronatestauspisteen avaamisesta Sosteri tiedottaa erikseen.

Negatiiviset koronatestitulokset tulevat reaaliaikaisesti Omakantaan

Sosterissa pääsee hyvin koronatestiin, mutta vastausten käsittely on hidastunut Sosterista riippumattomista syistä. Tällä hetkellä analysoidaan Helsingissä ja viive vaihtelee noin 3-5 päivään.

Puhelimen ruuhkautumisen estämiseksi on tärkeää, että asiakkaat eivät soita ja kysy testitulosta.

– Kätevintä on seurata testituloksen ilmestymistä Omakannasta www.omakanta.fi . Tieto negatiivisesta tuloksesta ilmestyy Omakantaan reaaliaikaisesti, samaan aikaan kun se tulee terveydenhuollon ammattilaisille, tartuntatautilääkäri Mirkaleena Erkkilä ohjeistaa.

Omakannasta täysi-ikäiset henkilöt ja alle 10-vuotiaan lapsen huoltajat voivat katsoa negatiiviset tulokset heti niiden valmistuttua. 10-17 -vuotiaille nuorille Sosteri ilmoittaa negatiivisesta tuloksesta tekstiviestillä.

Positiivisesta tuloksesta tulee aina puhelinsoitto

Tietoa positiivisesta tuloksesta tulee asiakkaalle aina suoralla puhelinkontaktilla.
– Positiivisesta tuloksesta soitamme aina puhelimella asiakkaalle, tähän voi luottaa, Erkkilä sanoo.

Sosterin alueella viimeisin koronavirustapaus on todettu toukokuussa.