Sosterin ylihammaslääkäri Hannamari Pitkänen ja suuhygienisti Kati Mäkäräinen kertoivat tiedotustilaisuudessa 28.8.2017 kiireellisen hammashoidon uudistuksesta. Viestintäpäällikkö Suvi Sikstus pääsi asiakkaaksi kuvaustilanteeseen. Kuvan otti Savonmaa -lehden Kari Tegelberg.

Sosterin hammashuolto siirtyy uuteen, asiakaslähtöiseen toimintamalliin 4.9.2017 osana sairaanhoitopiirin prosessien kehittämistä. Syyskuun alusta hammashoidon päivystyspotilaat saavat avun mahdollisimman kattavasti yhdellä käyntikerralla.

Uusi toimintamalli alkaa arkipäivisin Savonlinnan pääterveysaseman hammashoitolassa, jonne keskitetään kiireellinen hammashoito ja päivystys entistä voimakkaammin koko Savonlinnan ja Enonkosken alueella. Keskittämällä saadaan aikaan merkittäviä hyötyjä asiakkaille.

– Kiireellisen hammashoidon asiakkaat saavat yhdellä käyntikerralla hoitotoimenpiteet niin, että särky saadaan hoidettua käynnin aikana. Seuraava potilas otetaan, kun edellinen on saatu hoidettu niin, että pärjää mahdolliseen seuraavaan aikaan tai saadaan kerralla hoidettua kuntoon, ylihammaslääkäri Hannamari Pitkänen kiteyttää.

Uudessa hoitoprosessissa potilaat voidaan hoitaa vähemmillä käyntimäärillä ja hoito vie näin kokonaisuudessaan vähemmän potilaan aikaa.

– Edelleen Punkaharjun, Kerimäen ja Enonkosken hammashoitoloihin jää pieni määrä päivystysaikoja, sillä kaikki potilaat eivät pääse Savonlinnan hammashoitolaan, Pitkänen lisää.

Kiireellisiä hoidettavia ovat päivystyspotilaat, puoliakuutit lohkeamat ja muut kiireelliset hammashoidot. Kiireellisyyden arvioi hammashoitaja yhteydenoton yhteydessä. Jos asia on kiireellinen, asiakas saa saapumisajan hammashoitolaan, jolloin paikalla pitää olla. Vastaanotolle asiakkaat pääsevät ilmoittautumisjärjestyksessä.

– Muutosta nykyiseen tulee siinä, että potilaat ovat tottuneet pääsemään hammaslääkäriin sovittuna aikana. Nyt siirrymme päivystysmalliin, jossa hoidamme potilaat rullaavasti samoin kuin Sosterin lääkäripäivystyksessä, Pitkänen sanoo.

Annettavat hoitoon saapumisajat ovat klo 9, 10, 11, 12, 13, ja 14., jolloin otetaan tietty määrä asiakkaita hoitoon. Potilaat hoidetaan ilmoittautumisjärjestyksessä, paitsi tapaturmapotilaat ja hammassärystä kärsivät lapsipotilaat, jotka hoidetaan mahdollisimman pian.

Miten toimit jatkossa hammasvaivan kanssa?

Soita Sosterin hammashuollon keskitettyyn puhelinajanvaraukseen, p. 015 527 7114. Hammashoitaja tekee hoidontarpeen arvion ja saat ajan kiireellisyyden mukaan. Jos vaivasi on arvioitu kiireelliseksi, saat saapumisajan hammashoitoon samalle päivälle. Sinut hoidetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Sosterin hammashuollossa tehty kehittämistyö on osa koko Sosterissa toteutettavaa prosessiuudistusta, jonka tavoitteena on potilaan hoitopolun kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi ja sujuvammaksi.