Riittävä veden juominen pitää ajatuksen kirkkaina myös helteellä. Sosterin ylilääkäri Timo Tuominen kommentoi vinkit riittävän veden juomiseen.

Mihin elimistössä kuluu vettä?

Ihminen tarvitsee vettä elimistön nestetasapainon ylläpitoon ja kehon lämpötilan säätelyyn. Vettä tarvitaan, sillä hikoilemalla elimistö poistaa ylimääräisen lämmön kehosta hikoilemalla. Lisäksi ruoansulatus, ravintoaineiden imeytyminen ja kuljetus sekä kuona-aineiden poistuminen elimistöstä vaativat riittävää veden saantia päivittäin.

Kuinka paljon vettä on hyvä määrä juoda?

Aikuinen tarvitsee normaaliolosuhteissa vettä 2–3 litraa päivässä. Monipuolisesta ravinnosta saa yleensä noin litran nestettä päivässä, juotavaa pitäisi siis olla lisäksi 1–1,5 litraa päivässä. Voimakas hikoilu, saunominen ja helle voivat lisätä huomattavastikin tätä veden tarvetta. Yksilöllinen tarve vaihtelee.

Lapsille ja vanhuksille riittävä veden saannin varmistaminen on erityisen tärkeää. Myös nesterajoituksella olevien sydämen vajaatoimintapotilaidenkin on maltilla huomioitava pitkittyneen nestehukan aiheuttama veden lisätarve.

Nyrkkisääntönä voi pitää, että on juonut sopivasti jos pissalla pitää käydä 3-4 tunnin välein. Juoda kannattaa varsinkin helteellä pienissä erissä, säännöllisesti ja jo ennen kuin on jano.

Voiko vettä juoda liikaa?

Sanotaan näin, että veden ja nesteiden nauttimisessa ei pidä liioitellakaan. Liikanesteytykseen liittyy riski elimistön ”laimenemisesta”, suola-ja kivennäisainetasapainon järkkymisestä, joka sekin voi johtaa huonovointisuuteen ja sekavuuteen. Herkkyyttä tähän lisää huono ravinnonotto ja esimerkiksi jotkut nesteenpoistolääkkeet.

Mikä on paras janojuoma?

Vesi on paras janojuoma. Se on hyvä valinta myös ruokajuomaksi, kuten laimea mehu, rasvaton maito tai piimä. Vedessä ei ole turhaa energiaa eikä hampaiden kiillettä kuluttavaa happoa, kuten on esimerkiksi virvoitusjuomissa. Helteellä nestetarpeen noustessa osan vedestä voi tarvittaessa korvata suolapitoisella kivennäisvedellä. Helteillä kannattaa suosia myös salaatteja ja kylmiä keittoja, joista saa myös nestettä hyvin. Suolainen pikkupala voi runsaan hikoilun yhteydessä olla myös paikallaan.

Kahvi ja alkoholipitoiset juomat eivät ole hyviä janojuomia, sillä ne lisäävät virtsaneritystä. Varsinkin helteellä näitä nauttiessa on hyvä juoda lasillinen vettä yhtä kahvikupillista tai alkoholiannosta kohden.