Pitkän hellejakson aikana on tärkeää huolehtia erityisesti iäkkäiden riittävästä nesteytyksestä. Elimistön kuivuminen kuormittaa verenkiertoa, nostaa sisäelinten lämpötilaa ja lisää äkillisten lämpösairauksien riskiä. Jokainen voi käydä tervehtimässä lähellä asuvaa vanhusta ja seurata hänen jaksamistaan helteellä. Yhdessä voi nauttia viileää juomaa ja syötävää.

Helteellä on tärkeä käydä tervehtimässä kotonaan asuvaa, mahdollisesti liikunta- ja muistitoiminnoiltaan rajoittunutta vanhusta ja huolehtia, että tällä on juotavaa saatavilla. Vierailureissulla on hyvä myös katsoa, että juoma tulee juotua ja ruoka syötyä helteen aiheuttamasta ruokahaluttomuudesta huolimatta. Hyvä idea on nauttia yhdessä viilentävää juomaa kehoa kuivattavan kahvin sijasta ja syödä jotakin.

Ikääntyneelle voi laittaa päivittäin jääkaappiin kannullisen juomaa. Näin myös nesteen kulutusta pystyy seuraamaan hieman. Ikääntyneen kehossa on vähemmän vettä, joten nestevajaus on vakavampaa kuin nuoremmilla. Juotuna ikäihmisen tulisi nauttia 1–1,5 litraa nestettä päivässä. Helteellä kannattaa suosia myös nestepitoisia ruokia kuten keittoja, salaatteja ja kiisseleitä. Paras ruokajuoma on vesi, mutta lisäksi esimerkiksi rasvaton maito tai piimä, täysmehut, mehujuomat, keitot, virvoitusjuomat ja smoothiet toimivat hyvin.

Nesteytystä lisättäessä on huomioitava mahdollisen sydämen vajaatoiminnan takia oleva nesterajoitus. Tällöin riittää sopivan maltillinen lisänesteytys eli esimerkiksi 1 lasillinen vettä lisättynä jokaiselle aterialle ja päivän mittaan kuumuudesta riippuen 1-3 lasillista vettä. Lisäsuolaa ei suositella, sillä vajaatoiminnasta kärsivillä, ja muillakin ikääntyvillä, suola aiheuttaa helposti haittoja. Normaali ruokailu myös lämpimillä keleillä on riittävä takaamaan vanhuksen suolan saannin. Fyysisesti aktiiviset, ja tällöin paljon hikoilevat, taas tarvitsevat enemmän suoloja.

Helteellä oloa voi helpottaa myös viilentämällä kehoa viileiden suihkujen, kosteiden vaatteiden tai kylmäkääreiden avulla. Peitto ja lakanat kannattaa vaihtaa keveisiin, luonnonmateriaaleista valmistettuihin tekstiileihin. Tuuletin antaa apua, jos sisälämpötila on alle 35 astetta, tämän jälkeen se vain lisää kehon lämpökuormitusta.

Kuumalla kelillä on huomioitava myös oikeanlainen lääkkeiden säilytys. On hyvä säilyttää lääkkeet alle 25 asteen lämpötilassa ja tarkastaa pakkauksesta säilytykseen liittyvä ohjeistus. Säilyvyyttä voi varmistaa pitämällä lääkkeet jääkaapissa.

Ministeri huolissaan vanhusten pärjäämisestä

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko on lähestynyt kuntia ja sairaanhoitopiirejä pitkän hellejakson jatkumisen vuoksi. Saarikko korostaa ikäihmisten avun tarvetta niin sairaanhoidossa kuin kotioloissakin. Saarikko kannustaa huolehtimaan ikääntyneistä helteillä -niin omaisista kuin naapureistakin- ja toivoo helteillä pärjäämiseen yhteisöllistä otetta.

– Jokainen meistä voi seurata, miten lähellä asuva vanhus helteellä jaksaa ja huolehtia siitä, että hän nauttii riittävästi nesteitä ja suolaista. Tilannetta vaikeuttaa se, että janon tunne voi vanhuksella olla vähentynyt tai hän karttaa juomista. Janon tunnetta ei kesähelteellä kannata kuitenkaan jäädä odottamaan, sillä silloin nesteytyksessä ollaan jo jälkijunassa, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko kirjoittaa.

Hyviä vinkkejä helteen terveyshaittojen torjuntaan:

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/helle/helteen-terveyshaittojen-torjunta-vaestolle

Tietoa vedenjuonnin tärkeydestä ja nestehukan välttämisestä:

https://thl.fi/fi/ajankohtaista/kampanjat/kesaterveys/muista-vedenjuonti-valta-nestehukka

Helteen terveyshaitoista lisää:

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/helle