Ajan tarkastaminen, peruminen tai siirtäminen

Jos et pääse tulemaan sinulle varatulle ajalle vastaanotolle, tutkimukseen tai toimenpiteeseen, peruuta tai siirrä aikasi heti kun saat tietää esteestä. Peruuttamattomasta ja käyttämättä jääneestä ajanvarauksesta laskutetaan 15-vuotta täyttäneitä asiakkaita hinnaston mukaisesti.

Ajan tarkastaminen, peruminen tai siirtäminen


Osastojen käytännöt

Osastoilla edellytetään niiden käytäntöjen tiedostamista ja noudattamista. Eri osastojen käytännöt saattavat poiketa toisistaan. Varmistathan käytännöt aina kyseiseltä osastolta.

Osastojen käytännöt


Potilasturvallisuus

Potilasturvallisuus tarkoittaa terveydenhuollossa toimivien yksilöiden ja organisaation periaatteita ja toimintoja, joiden tarkoituksena on varmistaa hoidon turvallisuus sekä suojata potilasta vahingoittumasta.

Potilaan näkökulmasta potilasturvallisuus on sitä, että potilas saa oikeaa hoitoa, oikeaan aikaan ja oikealla tavalla ja hoidosta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.

Potilasturvallisuus


Saapuminen sairaalaan

Aulapalveluhenkilö opastaa ja ohjaa asiakkaita liikkumaan sairaalassa, auttaa tarvittaessa ilmoittautumisessa itsepalveluautomaatilla sekä  vastaa tiedusteluihin potilaiden sijainnista sairaalassa. Sairaalan vahtimestareiden neuvontapalvelu sijaitsee pihanpuolen pääoven läheisyydessä, ensimmäisen kerroksen aulassa.

Saapuminen sairaalaan


Takaisinsoitto ja puheluiden tallennus

Sosterissa on useassa toimipisteessä käytössä  puhelinyhteydenotoissa takaisinsoittojärjestelmä ja puheluiden tallennus.

Takaisinsoitto ja puheluiden tallennus


Taksin tilaaminen

Jos potilaalla on oikeus Kelan korvamaan taksimatkaan, taksi tilataan aina alueellisesta tilausnumerosta 0601 10 003. Silloin matkakorvauksen saa heti taksissa ja omavastuu on pienempi. Muualta tilatusta matkasta tulee ensin itse maksaa koko hinta, ennen kuin voi hakea korvausta Kelasta.

Jos potilas ei saa matkasta Kelan korvausta, voi taksin tilata numerosta 015 1060 100. Savonlinnan keskussairaalan pihassa pääovea vastapäätä päivystää päiväaikaan takseja. Neuvonta, aulapalvelu ja päivystyksen sihteerit voivat myös tarvittaessa tilata taksin. Myös muilla terveysasemilla henkilökunta auttaa taksin tilaamisessa.

Taksin tilaaminen


Yleiset käytännöt

Yleisiä käytäntöjä ja ohjeistuksia Sosterin yksiköissä toimimiseen.

Yleiset käytännöt