Sosiaali- ja potilasasiamiestoiminta
Sosiaali- ja potilasasiamies toimii
- Enonkosken, Rantasalmen, Savonlinnan ja Sulkavan sosiaaliasiamiehenä
- Sosterin ja sopimusyritysten ja -yhteisöjen potilasasiamiehenä (mukaan lukien Terveystalo Oy/Rantasalmen sosiaali- ja terveyspalvelut ja Attendo Sulkavan sosiaali- ja terveyspalvelut)
Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävänä on:
- Neuvoa ja ohjata niin palvelujenkäyttäjiä kuin työntekijöitäkin asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien toteuttamiseen liittyvissä kysymyksissä
- Avustaa tarvittaessa asiakkaita mm. muistutuksen ja muiden oikeusturvakeinojen käytössä
- Tiedottaa asiakkaille ja potilaille heidän oikeuksistaan
- Toimia muutoinkin sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden oikeuksien toteuttamiseksi
- Seurata asiakkaiden ja potilaiden aseman ja oikeuksien toteutumista ja kehitystä sekä antaa siitä vuosittain selvitys
- Toimia tarvittaessa välittäjänä palvelunkäyttäjän ja viranomaisen välillä
Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävä on neuvoa antava. Asiamies ei tee päätöksiä, ei myönnä etuuksia eikä ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin tai siihen onko potilaan hoidossa tapahtunut vahinko. Sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtäväalueeseen eivät myöskään kuulu Kelan, työvoimatoimiston, verottajan, velkaneuvonnan tai edunvalvonnan palvelut.
Yksilöityjen asiakas-/potilastietojen lähettämistä sähköpostitse ei suositella.
Turvallinen sähköinen yhteydenottokanava Suomi.fi Viesti-palvelun kautta, valitse siellä Itä-Savon sairaanhoitopiiri/Sosiaali- ja potilasasiamies
Käyntiajoista pyydetään sopimaan etukäteen puhelimitse. Asiakastapaaminen voidaan tarvittaessa järjestää kuntien omissa tiloissa tai Sosterin tiloissa muilla paikkakunnilla.