Kuva: Sosterin sähköisen asioinnin asiantuntija Ritva Nevalainen esittelee verkkoasiointia kuntalaisille perjantaina 5.10.2018.

Sähköisten palvelujen -prosessimessut esittelevät kuntalaisille nimensä mukaisesti erilaisia sähköisiä ja virtuaalisia palveluja, jotka ovat Sosterin asiakkaiden käytössä. Tilaisuus on pe 5.10.2018 klo 11.30 -15, Savonlinnan Keskussairaalan C-salissa, Keskussairaalantie 6, ja sinne ovat tervetulleita kaikki asiasta kiinnostuneet.

Sähköisten palveluiden -prosessimessuilla ammattilaiset opastavat sähköisten palvelujen käyttöön, tarvittaessa ihan kädestä pitäen. Sosterissa on asetettu tavoitteeksi, että sähköiset palvelut ovat jokapäiväisessä käytössä niin asiakkailla kuin henkilökunnallakin. Määrätietoisella kehittämistyöllä asia etenee ja vakiintuu käytäntöön pikkuhiljaa. Myös sähköisten palvelujen valikoima kasvaa ja monimuotoistuu koko ajan.

Sosteri tarjoamia kaikille kansalaisille avoimia sähköisiä palveluja ovat esimerkiksi:

  • Yhteydenottopyyntö lasten ja nuorten Luukku-palveluun
  • Ikäihmisten Huoli -lomake
  • ISLABin laboratorioajanvaraus

Runsaampi valikoima sähköisiä palveluja on tarjolla sähköisen asioinnin sopimuksella

Sopimuksen voi tehdä www.sosteri.fi > Sähköinen Sosteri -linkin kautta. Sähköinen asiointi on nopeaa, tietoturvallista, eikä se ole sidottu aikaan eikä paikkaan. Kellonajasta ja paikkakunnasta tai maasta riippumatta on mahdollisuus ottaa yhteyttä eri toimipaikkoihin (pyynnöt ja yhteydenotot/lomakkeet), joista vastataan asiakkaalle sovitun ajan puitteissa.
Sähköinen asiointisopimus mahdollistaa esimerkiksi seuraavat palvelut:

  • Sairaanhoitajan ajanvaraus
  • Turvallinen viestinvälitys asiakkaan ja ammattilaisen välillä
  • Esim. Marevan-hoitoasiakkaan on mahdollista saada INR -tulos ja Marevan-annostus tiedoksi sähköisesti.
  • Sähköisen asioinnin sivulta voi lisäksi kirjautua ilman erillistä tunnistautumista OmaKantaan, jossa voi esim. tehdä reseptien uusimispyynnön tai katsoa lääkärissä käynnin kirjaukset ja laboratoriovastaukset.

Turvallinen viestinvälitys on keino välttää jonottelua puhelimessa

Turvallinen viestinvälitys on hyvä sähköinen yhteydenottokanava tilanteissa, joissa vastauksen tarve ei ole kiireellinen. Sähköisen viestin etuna on, että se ei ole riippuvainen soittoajoista. Tarvittaessa viestin liitteeksi voi laittaa tiedostoja tai valokuvia. Ammattilainen vastaa viestiin viimeistään seuraavana arkipäivänä joko sähköisesti tai soittamalla riippuen asian luonteesta. Tavoitteena on edistää hoidon sujumista ja välttää asiakkaan turhaa jonottelua puhelimessa.

Sähköinen ajanvarauskutsu on nopea ja mahdollistaa hoidon suunnittelun etukäteen

Sosterissa lähetetään myös ajanvarauskutsuja sähköisesti. Sähköisen asiointisopimuksen tehneille asiakkaille kutsu saapuu välittömästi, ilmoitus tulee tekstiviestinä ja/tai sähköpostilla. Kutsun mukana voi olla liitteitä tai sähköisiä lomakkeita. Etuna on tiedon nopeus ja mahdollisuus sähköisten lomakkeiden hyödyntämiseen. Kun asiakas palauttaa sähköisen esitietolomakkeen hyvissä ajoin ennen vastaanottoa, voi henkilökunta suunnitella hoitoa jo ennakkoon, mikä jättää vastaanottokäynnillä paremmin aikaa itse hoidon toteutukseen. Asiakas voidaan myös ohjata hakemaan lisätietoa ja omahoito-ohjeita Sosterin sivuilta tai muilta nettisivuilta, kuten Terveyskylästä. Myös Terveyskylän tarjonta on esillä 5.10. sähköisten palvelujen -messuilla.

Sähköinen asiointi on hyvä ja luotettava väylä omahoidon tukemiseen ei-kiireellisissä asioissa. Kun tilanne vaatii nopeaa yhteydenottoa, asia on kiireellinen tai vointi on heikentynyt huomattavasti, silloin tulee soittaa päivystykseen ja hätätilanteessa suoraan 112:teen.

Lisätietoja

Maijaterttu Tiainen, kehittämispäällikkö, Sosteri, p. 044 417 3971, maijaterttu.tiainen@sosteri.fi

Ritva Nevalainen, sähköisen asioinnin asiantuntija, Sosteri, p. 044 417 3066, ritva.nevalainen@sosteri.fi